.

الأربعاء، 9 سبتمبر 2009

كل عمل ابن ادم له الا الصيام فهو لي


كل عمل ابن آدم له إلا الصيام فإنه لي وأنا أَجْزي به
ده كلام ربنا كل اللي بيعمله الاسنان في الارض سواء خير او شر
ده للانسان بياخد بيه سيئات وحسنات زي ما كل دين موضح لمتبعيه ايه الحلال و ايه الحرام
و الحلال بين و الحرام بين
الا الصيام فهو علاقه بين الله و بين البشر داخل فيها حب من العبد وربه مدام بتحب ربنا يبقي هتعمل الحاجه اللي يأمرك بيها و اللي هو بيجزي عليه بكل حب وراحه نفسيه
لكن لو كنت انت مغيب مش بتحب ربنا او مش شياف ان الصيام نوع من انواع التعبير عن الحب لربنا
وقررت تفطر بردو دي علاقتك بربنا لان هو اللي قال " الصيام لي وانا اجزي به"
ولكن لما نلاقي مصر بدأت تتدحول لاماره سعوديه او افغانيه وبتقبض علي المجاهرين بالافطار
ياتري ده حقهم مش هتكلم في قوانين -انا ماليش دعوه بالقوانين -لكن في الشرع ده حقهم
في نص في القرءان بيقول ان المفطر يتحبس ولا يدفع غرامه ولا يتجلد زي مثلا السرقه و الزنا وشرب الخمر
ولا ربنا هو قال هو اللي بيجزي علي الصيام
واحد مغيب مش عايز يطيع ربنا مش بيحب ربنا هنرغموا ولا احنا نحب نعيش كل حياتنا تمثيل في تمثيل
نقاب وحجاب و في المقابل قله ادب وسفاله
صلاه وصوم بالمظهر مش بالقلب و في المقابل بردو قله ادب وسفاله وجهل وكل الصفات القذره اللي في الدنيا
ربنا مدي للناس رخص علشان يفطروا بيها افرضوا مريض سكر تعب فاجأه ووجب عليه يفطر وياخد ادويته
ام حامل مستحملتش الحر و الصيام وتعبت واضطرت تفطر في الشارع
هنقول لربنا لاااااااااااا مش هنستخدم رحمتك هنرفض كرمك وحبك لينا علشان دي مجاهره بالافطار
هي الرخص مش علي كل المسلمين ولا هي خاصه بس بالمنتخب
وياتري المنتخب كله هيتقبض عليه بعد ما فضلوا يقنعوا فيهم اكتر من اسبوع انهم يفطروا بحجه رخصه السفر
وبعدين ياتري مش احنا بردو دوله مدنيه عايشين مسلمين ومسيحيين مع بعض
ازاي نقهر حقوق المسيحيين علشان خاطر المسلمين ربنا هو اللي مديهم الحق انهم يفطوروا واحنا صايمين
طول عمرنا عايشين كده
طول عمري في المدرسه عندي اصحابي المسيحيين واحنا بنبقي صايمين وهما فاطرين
ومع ذلك كانوا بيراعوا شعورنا -مع ان دي مفيهاش حاجه تضايق مش خلاص هنموت علي الاكل - من نفسهم ومش بيرضوا ياكلوا ولا يشربوا قدامنا
واعرف ناس كتير زيهم كده
يعني هما من نفسهم بيراعوا شعورنا منغير مجاهره بالافطار ولا غرامه بيراعوا شعورنا بكل الحب و التسامح
لكن دلوقتي ولا هيراعوا شعورنا ولا هيبقي في حب وتسامح
للدرجه دي السعوديه قدرت تأثر علينا للدرجه دي اسلام محمد حسان وحسين يعقوب و الحويني انتشر بينا
للدرجه دي نسينا اننا كنا في يوم من الايام وسطيين ولما كنا وسطيين كان علمنا وحضارتنا وخيرنا مغرق كل البلاد العربيه بما فيهم مملكه التشدد و الجاز العظمي ( السعوديه )
ياتري دي مقدمه لهيئه الامر بالمعروف و النهي عن المنكر
مستنين اعلان ان مصر بقت دوله دينيه علشان نرتاح لاننا مبقناش عارفين هي دينيه ولا مدنيه ولامهلبيه
ومبروك علينا ناس بتصوم خوف من الشرطه مش من ربنا

0 التعليقات:

إرسال تعليق